Borneo!!! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Jeffrey en marieke - WaarBenJij.nu Borneo!!! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Jeffrey en marieke - WaarBenJij.nu

Borneo!!!

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en marieke

08 Mei 2014 | Maleisië, Kuching

We zijn nog vergeten te vertellen, dat we in mirissa Sri Lanka, per boot opzoek gegaan zijn naar de blauwe vinvis. Het grootste dier ooit op aarde. En...... Jawel hoor, na vier uur varen zagen we meerdere vinvissen in het water rondom onze boot. Sommige zelfs groter dan ons schip! Ze worden zo'n 33 meter lang!!! Fantastisch om te zien en echt uniek omdat ze bijna nergens zo makkelijk te spotten zijn als in Sri Lanka. Na een paar uur gingen we weer vier uur terug. Langs de boot sprongen tientallen dolfijnen met de boot mee. Een aantal maakten hele sprongen en salto's uit het water!!! We hadden van te voren besloten om iets meer uit te geven en mee te gaan met een schip, die de beesten niet zou verstoren, zoals de meeste dat wel doen. Ons schip betrof er een dat onderzoek doet en vecht voor het bestaan van deze prachtige dieren. Het bleek een goede keuze!

We zijn op 8 mei geland in Kuching Borneo. De hoofdstad van het Sarawak deel van Borneo. Tijdens het aanvliegen zagen we al een enorm verschil met alle eerdere landen die we bezocht hebben. GROEN!! alles was jungle. Regenwoud welteverstaan... Het stoom steeg op vanuit de wouden en zorgde voor een soort wolkendek bovenop de boomtoppen. Adembenemend! Na onze landing trokken we in een b&b. Een goede keuze! Gezellige mensen en een leuke sfeer! Heerlijk gegeten en een aantal dagen de stad verkend. Kuching heeft een prachtige waterfront promenade en diverse megamalls, waar we ook even een kijkje hebben genomen.  Dag drie gingen we naar Bakopark een nationaal park gelegen op zo'n 30 km van Kuching. Met de boot gingen we via de rivier en de zee naar het park. De tocht was zoals geen we eerder gedaan hebben. Regenwoud is echt andere koek! Burgers zoo lijkt inderdaad enorm echt! Na twee stappen in de jungle waren we al helemaal doorweekt! Onvoorstelbaar vochtig. We liepen een tocht van 12 km en deden hier zes uur over! Dat geeft ongeveer aan wat voor pad dit moet zijn geweest. Lianen, vreemde insecten en vocht! Maakten de tocht geweldig, maar ook geweldig zwaar.

Maar... Dit is waarvoor we naar Borneo wilden... Echt regenwoud, zoals je dat alleen hier nog vindt en in de Amazone. Bako was een opwarmer voor gunung mulu, waar we over een week een paar dagen gaan verblijven! Zin in!!!

Terug in kuching vielen we eigenlijk direct in slaap en werden we de volgende dag vol pijntjes wakker. Alles gaat schuren en zeer doen door alle vocht, maar we hadden geen spijt. We pakten de boot over de rivier om door het regenwoud naar het dorp kapit te gaan. De route bleek echter lang niet zo mooi en kapit zelf is ook niet heel bijzonder.... Een beetje teleurgesteld, besloten we direct terug te gaan en, om niet nog meer dagen te verliezen, te gaan vliegen naar Miri en Gunung Mulu national park. Je moet hier alles van te voren regelen ivm de parkpermits en gidsen, dus de gehele dag stond in het teken van uitzoeken en regelen. Alles voor elkaar gemaakt en onderweg naar Mulu.... Nu in de boot, straks in de bus en daarna vliegen we op een kleine landingsbaan midden in de jungle...

• 17 Mei 2014 - 15:01

Mira:

Eigenlijk komt er maar een woord in me op WOW !!!!!

Veel plezier en tot de volgende mail.

Groetjes,
    Cor en mama.