op zoek naar de bengaalse tijger! - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Jeffrey en marieke - WaarBenJij.nu op zoek naar de bengaalse tijger! - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Jeffrey en marieke - WaarBenJij.nu

op zoek naar de bengaalse tijger!

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en marieke

04 April 2014 | Nepal, Sauraha

Vandaag startte onze jungletocht in het nationale park van Nepal ... Vroeg opstaan, want om half 7 moesten we al in de kano zitten. Kleine tegenvaller toen we hoorden dat onze gids moest afvallen vanwege een blaar op zijn voet. Onze nieuwe gids heette lotsmy en bleek een meer dan waardig vervanger. Zijn beste vriend was onze eerste defensie tegen aanvallend wild en tweede gids. Op weg naar de kano, zagen we op de drinkplaats een wilde olifant lopen. Zeer bijzonder omdat er nog maar 40 van rondlopen in Chitwan. Die konden we toch mooi weer afstrepen! De kano was gemaakt van een uitgeholde boomstam en zeer wankel... Toch spannend met de stroming en de krokodillen. Er stond twee uur kanovaren op het programma, boot we verder te Voet De jungle in zouden trekken. Meerdere kano's vetrokken van hetzelfde punt en allen waren tot de nok toe gevuld met toeristen! Behalve die ons! Onze kano bestond slechts uit twee gidsen, een kapitein en een iets te opvallend blond koppel. Weer wat gewonnen door zelfstandig onze trip uit te zoeken! Na wat kano's ingehaald te hebben, hoefden we de rivier slechts te delen met wat paradijsvogels en krokodillen, waar we op punten slechts een meter van verwijderd waren. Best spooky als die beesten bij ons aankomen, richting de kano kropen of onzichtbaar onderwater verdwijnen! Sommige van die monsters zijn enkele meters lang en hebben weinig moeite een kanotje om te tippen. Gelukkig hadden we onze met bamboestokken gewapende gidsen! Die ervoor zorgden dat dit niet zou gebeuren. Na de prachtige tocht was het tijd te voet verder te gaan. Tas met zeven liter water de rug, want we zouden zo'n 9 uur lopen en het was ongeveer 30 graden in de vroege ochtend. Dat beloofde dus was.

Aan wal gekomen, liepen we enkele meters de savanne op toen lotsmy ons direct tot stoppen maande. Smell smell, zei hij... Waarom nepalesen altijd alles twee keer moeten zeggen is ons een raadsel, maar het zorgt wel voor extra spanning! Na enig zoeken vonden we een volwassen damhert (stier), of wat er van over was in ieder geval. Tiger tiger! Ja dat snappen we lotsmy... Denk niet dat de west Bengaalse zijderups een damhert in tweeen kan scheuren en we zien ook geen bloed onder jouw nagels... Alle gekheid op een dwarsbalk natuurlijk, wan dit zette de boel wel op scherp. Wat gaan we eigenlijk nog neer zien vandaag of beter, hoe blij moet je zijn als je bepaalde dieren te voet tegenkomt op een open vlakte of diepe jungle.

Even doorlopen en er kwamen bij de eerste kijktoren. Lotsmy legde ons uit hoe te reageren op het moment dat wij aangevallen zouden worden door

Verschillende diersoorten. Het is paarseizoen voor de neushoorns en vorige week is er nog een gids gedood door het gedrag van een onvoorzichtige toerist. Het was dus van groot belang dat we precies zouden doen wat van ons verlangt werd.

We liepen de hele dag door de meest fantastische landschappen en hebben enorm veel wild gezien. Enorme bisons, zwijnen reeen apen, een beer die haar jong op haar rug droeg, echt van alles. Maar we waren het meest ondersteboven van de enorme neushoorns.

De alertheid van lotsmy en zijn vriend was echt bijzonder te noemen. Wanneer wij helemaal niks hoorden, roken of zagen, staken zij hun hand op en maakten ons alert op de dieren om ons heen. Zij waren beiden opgegroeid in deze wouden en dat was duidelijk te merken. Dit was echt hun terrein. We liepen steeds dieper en dieper de jungle in tot we aan een smal riviertje gingen zitten om wat te lunchen. Een prachtige plek midden in het woud. Jeffrey hoorde plots gekraak en dacht dat hij een beer zag lopen. Lotsmy was kennelijk verrast en sprong op om het te onderzoeken... Iedereen barste in lachen uit toen het geen beer, maar een pauw bleek te zijn... Misschien wel een klein lachje van opluchting?

We liepen door en troffen wat verse sporen aan. Nog druk discussiërend over wat het zou kunnen zijn, dook lotsmy plots omlaag. Throw away tour bag, zei hij. Marieke You climb easy tree! De boom in betekend een neushoorn... Vlak voor ons stond een volwassen neushoorn! Op nog geen vijf meter afstand... Je zou toch denken dat je die beesten niet kan missen, maar in de jungle vallen ze gewoon echt niet op.  Voorzichtig namen we wat afstand en konden we wat foto's maken. Niet te vaak achter elkaar, want het geluid van de sluiter kan hem agressief maken... Het wordt steeds mooier!

We konden onze route niet vervolgen, omdat mr rhino besloot dat dit zijn pad

was. Dus besloten we een tukkie te doen in een kijktoren.  Na een uurtje te hebben gerust, liepen we verder het bos door richting het dorpje waar we gingen overnachten. Vermoeid stapten we de kano in om de rivier over te steken. In het dorp ontdopten we als eerste een biertje en gingen we even rustig van ons eten genieten. We maakten contact met wat locals en dit mondde na wat alcoholische versnaperingen uit in een geweldig gezellige avond, waarbij muziek gemaakt werd en er gedanst werd. We raakten leuk aan de praat met dipech en dronken "wat" lokale Roxy...

Met de roxy nog in de benen (en het hoofd) stonden we al om 5 uur op! We staken de rivier over en kwamen direct in aanraking met verse tijgersporen! Warme verse poep en pootafdrukken van een volwassen tijger en haar welpje. Lotsmy werd enthousiast en brak een grote tak af. For protection! Met versnelde pas gingen we de jungle door, maar helaas... Geen tijger... Very close, zei lotsmy, maar een tijger zien wij zelfs maar 1 of 2 keer per jaar.

In het woud, zagen we twee neushoorns baden. We hebben zeker een uur gezeten en alleen maar gekeken! Prachtig! Lotsmy hoorde natuurlijk alweer vijf minuten voor wij ook maar iets doorhadden een jeep aankomen. Keep camera ready! Jeep will schare rhinos. En jawel... Bij het aankomen van de safari jeep, renden de neushoorns het water uit en de jungle in... This is why You go on foot! Duidelijk!

We sloten na uren lopen af op tigertop, waar we in totaal zon 20 neushoorns zagen baden en eten. Prachtig.

We sloten de dag af in een homestay. Na in twee dagen 65 km door de jungle en in 45 graden te hebben gelopen waren we helemaal kapot! Heerlijk slapen en de. Volgende dag terug naar sauraha.

Terug naar sauraha moest met de bus... Of.... Op de bus! We werden als filmsterren onthaald en vooral mariek moest met iedereen op de foto... Toeristen Zijn hier bijna niet te vinden! Op het dak van de bus zat zo'n 30 man... Laten we zeggen dat wij er niet op pasten... Beetje proppen en wat gewillige nepalesen aan de bus laten hangen en gaan! Doodeng! Jeffrey zat op zijn hurken en kon ze maar aan een kant vasthouden, waardoor hij bij iedere bocht door lotsmy tegengehouden moest worden om er niet af te donderen. Mariek was ondertussen handtekeningen aan het uitdelen!

In sauraha aangekomen maakten we ons gereed voor de busreis naar lumbini, de geboorteplaats van buddha.

We liepen door de straten en werden om de nek gevlogen door dipech! hij was

Net als wij teruggekeerd naar sauraha. Wij werden uitgenodigd om bij hem thuis te eten. Na wat dahl bat en wederom wat roxy (we konden die rommel niet meer zien!) Gingen we heerlijk slapen. Morgen naar lumbini!

• 24 April 2014 - 14:50

Sergio:

Prachtig avontuur, ergens naast de teleurstelling ook wel misschien een beetje blij dat de Bengaalse tijger niet ineens in volle glorie voor de lens stond :-)!?