Sinterklaas vieren!!! In de bus :( - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Jeffrey en marieke - WaarBenJij.nu Sinterklaas vieren!!! In de bus :( - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Jeffrey en marieke - WaarBenJij.nu

Sinterklaas vieren!!! In de bus :(

Door: Jeffrey en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en marieke

05 December 2012 | Laos, Vientiane

Gisteren in de avond, toch besloten onze reis voort te zetten naar het noorden. Dus vandaag de bus gepakt naar Pakse voor een tussenstop (anders moesten we wederom tenminste 12u in de bus zitten).

De reis startte al op het eiland, waar ongeveer 75 man met longtailboats naar de vaste wal moest worden gebracht. Inc. bagage! Niet te doen. De boot had niet een centimeter lager moeten liggen, dan konden we gaan zwemmen. Iets wat je in de dit water, gezien de stroming, beter niet kan doen (remember the waterfalls). Voet aan wal gezet en direct de bus in richting Pakse. Een korte maar vreselijke reis! De reis duurde slechts 5 uur. Echter... er waren meer personen dan plaatsen en de bagage stond gezellig tussen ons in in het gangpad. Om nog maar niet te spreken over een dame die al zeker 4 jaar geen deo meer heeft aangeraakt. Te smerig!

Na deze vieze reis aangekomen in Pakse. We hadden eigenlijk niks verwacht van deze tussenstop, maar dit pakte enorm leuk uit. Pakse zelf is niet bijzonder, maar heeft toch ook wel weer iets gezelligs. Maar goed. De eerste dag aangekomen nog wel even een probleem. Bleek dat bij aankomst, alle pinautomaten gesloten waren. Geen geld meer en geen mogelijkheid om op te nemen. Na een uur gezocht te hebben (bank wilde ons ook niet helpen) uitgekomen bij een kiosk (nabij een bank) waar opvallend veel Lao in de rij stonden. Dit bleek uiteindelijk een van de weinige plekken in Pakse te zijn, waar je nog geld kon opnemen. Gelukkig!!! Vervolgens een superrelaxed guesthouse gevonden.

We besloten te gaan eten bij Yasmin (middels Lonely Planet gevonden) . Lekkerste eten ooit! We hebben hier uiteindelijk de volgende avond weer Chicken Tikka Masala gegeten (inc. de borden) en hebben de beste eigenaar denk ik dubbel betaald om de (in onze ogen) belachelijk lage prijs goed te praten. Het eten kostte ongeveer 5 euro inc. drinken. Echt idioot weinig voor het lekkerste eten dat we ooit gegeten hebben(sorry Franky).

volgende dag zouden we een nachtbus gaan nemen naar Vientiane (de hoofdstad van Laos) om van daaruit weer door te reizen naar Vang Vieng.
Zo hielden we de hele dag voor onszelf. Besloten een crossmotor te huren en lekker het land in te trekken! Goede keuze! Wat een overweldigende natuur. Watervallen die wel 300 meter hoog waren. Dat zijn plaatjes die je normaal alleen op Discovery tegenkomt. In totaal drie watervallen bezocht en toen weer lekker door de stof/modder " paden" en uiteraard de normale wegen weer naar het guesthouse. Een heerlijke dag! Na het eten de nachtbus in. Dat leek prima, maar we hadden wederom geen geluk. Een nachtbus heeft tweepersoons bedjes boven elkaar gestapeld. We pastten net samen in een bed, dus dat was opzich prima, ware het niet dat we tegenover het toilet lagen, die stuk was!!!!!! Bij elke hobbel klotste de urine en bruine derrie door de pot, waardoor een fantastische aroma de bus verrijkte. Daarnaast kon de deur ook niet meer dicht HEURLIJK! Gelukkig had Marieke haar vochtig toiletpapier bij zich en konden we deze in onze neusgaten proppen, zodat het enigszins te dragen was.

Tijdens een nachtelijk plasmomentje nog even door het raam van de bestuurder naar buiten gekeken. Dat kan je beter niet doen! Daar krijg je nachtmerries van. Die vent rijdt gewoon 80 km/u over een landweg...

Positief was wel, dat de bus er niet langer over deed dan gepland en we dus geen hotel overnachting hoefden te boeken en ook geen tijd verloren hadden!

Aangekomen in Vientiane!!!! Deze stad heeft verder niet heel veel te bieden dus na een gesprekje met wat Engelsen besloten we hier niet te blijven en direct door te reizen (per ruime VIPbus) naar Vang Vieng. Wederom 4 uur, maar dit vloog voorbij...

• 09 December 2012 - 09:25

Mira:

Goedemorgen luitjes,

Wow, ik doe net de computer aan en meteen zit ik midden in jullie spannende reisverhaal.
    Wat jullie allemaal meemaken is bijna niet te geloven!
    Ik heb zo het idee dat we straks nog meer verhalen toegestuurd krijgen, dus ik ben benieuwd hoe het in Vang Vieng is geweest.
    Veel plezier in ieder geval.