Hanoi en Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jeffrey en marieke - WaarBenJij.nu Hanoi en Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jeffrey en marieke - WaarBenJij.nu

Hanoi en Halong Bay

Door: Jeffrey en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en marieke

24 Januari 2013 | Vietnam, Hanoi

In Hoi An, hadden we al de treinreis, hotel in Hanoi en de tweedaagse boottocht naar halongbay( een van de zeven natuurlijke wereldwonderen) geregeld. Later bleek dat ons leuke contact met de dame die dit allemaal voor ons geregeld had, zijn vruchten had afgeworpen. Op de boot bleek namelijk dat mensen voor dezelfde tocht exclusief twee hotelovernachtingen hetzelfde hadden betaald als wij samen inclusief overnachtingen...

Maar eerst de treinreis. Wederom een nachttrein en we hadden verwacht dezelfde trein te treffen als waar we al eerder in thailand mee hadden gereisd. Dat hadden we mooi even verkeerd ingeschat. De trein was vreselijk goor. Bedden waren niet verschoond nadat de vorige passagiers hier zo'n 18 uur geslapen hadden en de wc zat op slot. Sliepen we ook nog naast twee aziaten die het nodig vonden midden in de nacht te bellen of het sfeervolle TL-licht aan te doen of om 3 uur n de ochtend te gaan schreeuwen naar de "conducteur" omdat

Ze niet begreep hoe de deur open moest... Een ding is ons duidelijk geworden. Hoe behulpzaam vriendelijk en prachtig de Aziaten kunnen zijn, als het op normen aankomt, liggen zij en de Europeanen gigantisch uit elkaar. Eten doe je met je mond open het liefst schreeuwend naar je medepassagier. Bellen moet in het openbaar, liefst een bioscoop of iets dergelijks en dan zo hard mogelijk. Scheten en boeren laten mag gewoon, zelfs tijdens het eten en het legen van de keel gaat gepaard met heel veel decibellen. Desondanks kunnen we op gebied van behulpzaamheid, vriendelijkheid service etc. nog heel veel van ze leren.

De reis duurde 18 uur in totaal, maar we zijn ondertussen wel erger gewend, dus namen we deze rit met een lach. Aangekomen in Hanoi, de taxi naar het geregelde hotel gepakt. Hanoi zelf is niet heel bijzonder na al het moois wat we ondertussen in Vietnam gezien hebben, maar het is wel de poort naar halongbay. Het hotel was meer dan prima en in de avond hebben we het smerigste eettentje uit Hanoi opgezocht, om daar weer heerlijk te gaan eten. Waren we in het begin van de reis opzoek naar mooie schone tentjes, liefst aangeprezen in lonely planet, dat is na Minh compleet omgedraaid. Je eet nergens zo lekker als van de straat en zeker nergens zo goedkoop.

Volgende dag stond de tweedaagse reis naar halongbay op het programma. We werden opgehaald met de minibus en werden in 4 uur naar de baai gebracht. Aan boort zat de meest onvriendelijke en zeker de allerslechtste gids uit de Vietnamese geschiedenis. De beste man maakte een aantal van ons letterlijk uit voor sloeber omdat we een backpacktour

hadden geboekt en niet een van de dure cruises. Ons temperamentje hoopte er stiekem op dat hij tegen ons zou beginnen, maar hij bleef naar ons poeslief. De toon was echter wel gezet en de meeste zagen de bui al hangen. Twee dagen met deze kleine dictator zou echt en hel worden.

De gids Changh, ook wel little Hitler genoemd, wees ons bij aankomst in halongbay aan en even dachten we dat het zou gaan gebeuren. Maar in plaats daarvan zei hij dat wij bij een andere gids moesten gaan zitten omdat wij bij een andere groep hoorden! Lachend liepen we weg, terwijl de groep ons enigszins jaloers en hatelijk aankeek. Onze nieuwe gids was een superleuk mannetje en toen de zon ook nog eens vol op ging schijnen(heel ongewoon voor de tijd van het jaar, normaal regent het deze tijd van het jaar) was de lol compleet. Wat een mazzel hebben we toch weer. De boot was geweldig romantisch met een eigen hut aan boord, geheel in drakenbootstijl. Omdat we buiten het seizoen waren, was het ook nog eens rustig op de boot. Slechts 18 menschen! We waren al gewaarschuwd dat halongbay, prachtig zou zijn, maar heel erg druk. Je zou bijna niks kunnen zien door alle boten en de hoeveelheid mensen aan boort. Nou... Bij ons dus mooi niet! Halongbay is niet te omschrijven zo mooi en mag met recht een wereldwonder genoemd worden. Bizarre rotsformaties, die loodrecht uit de zee stijgen. Echt enorm indrukwekkend!

In de drie dagen hebben we gekayakt door de baai en geslapen midden in halongbay. In de avond ook nog heel gezellig geborreld en gebabbeld met een groep chilenen, twee engelsen en een Ier. Iets te gezellig geworden...

Halongbay mag weer afgestreept worden van onze bucketlist en is na Angkor Wat het tweede wereldwonder dat we deze reis hebben gezien. Terug in de bus voor nog een avond Hanoi en morgenochtend, vertrekken we met het vliegtuig naar thailand voor de laatste week van onze reis.

• 24 Januari 2013 - 13:10

Mira:

Zo zo jongelui, het is bijna niet te geloven wat jullie allemaal meemaken.
    En dan zitten de drie maanden er toch alweer bijna op!
    Geniet nog maar lekker.
    De foto's geven trouwens een fantastisch beeld van de belevenissen, helemaal top!